Praktisk testinformasjon

Testtilbud og priser

Les mer om testtilbudet og prisene våre her. Vi tester på rulleskimølle, sykkel, tredemølle og romaskin. 

Praktisk testinformasjon

Her kan du lese mer om testingen, protokollene våre og få relevant informasjon før du skal testes hos oss. 

Testlabbens medarbeidere

Her kan du snart lese mer om testlabbens medarbeidere, hvem vi er og hvem som utfører testene. 

Dette er ment som en informasjon til deg som skal gjennomføre en test eller økt på rulleskimølle, tredemølle, sykkel eller romaskin hos Vest Helse & Trening. Vi anbefaler at du følger våre råd da resultatene blir mer valide. Samtidig er det også viktig for deg som skal testes flere ganger at samme prosedyre blir fulgt før hver test. Da kan vi sammenligne dine resultater fra gang til gang, slik at antall feilkilder blir minimalisert. 

Anvend treningstøy for den aktivitet du skal testes i. Skal du testes på sykkel anbefales det egne sykkelsko med SPD pedaler / eventuelt egne pedaler som kan medbringes om ønskelig. 

Du varmer opp på testlaboratorium til laktattesten med din testleder. Dette er første belastningstrinn. Deretter økes km/t for hvert trinn eventuelt watt belastningen. For hvert belastningstrinn kreves et lite stikk i finger for måling av laktat. Testen er over når du har bikket din laktatverdi. Testen har varighet på ca. 45min, som også inkluderer en kort prat før test samt en oppsummering etter test. 

Informasjon til deg som skal ha økt på rulleskimølla: 

- Ta med egne skisko 

- Ta med staver uten pigg/trinse dersom du ønsker å benytte egne staver. Vi har utlånsstaver på laben. 

- Sjekk sålen på skiskoen og sørg for at denne er fri for stein før du går på mølla. 

- Skal du ha intervall eller lignende så anbefales det at du er ferdig oppvarmet (gjelder IKKE laktattest) 

- Økter, standardøkter og testresultater lagres i testavdelingens arkiv. Har du spørsmål? Kontakt testleder Aleksander Dyrberg Ek på mail: aleksander@vesthelse.no

1 uke før test: 

- Tren normalt i trening du er vant med 

- Du er skadefri og symptomfri 

- Unngå styrketrening siste 48 timene før test 

1 dag før test: 

- Unngå hard trening/intervall 

- God allmenntilstand – sykdomsfri (gjelder også lett forkjølelse) 

- Spis normal kost, rik på karbohydrater. 

- Unngå alkohol 

Testdagen: 

- Unngå nikotin på testdagen 

- Unngå koffein (te, kaffe etc) 2t før test