• Vest helse & trening

Holde beinet høyt, eller?

Oppdatert: sep. 1

Har du eller barnet ditt pådratt seg en skikkelig lårhøne eller forstuet ankelen? Visste du at tidlig mobilisering og optimal belastning fremmer tilheling etter en akutt skade, og at du dermed kan returnere raskere tilbake til idretten din? En akutt skade er definert som en skade som oppstår plutselig og har en klar definert årsak og et tydelig starttidspunkt. Ved en akutt skade rammes hovedsakelig muskler, sener, ledd og ben, hvor det blant annet vil oppstå en lokal blødning i vevet. Kroppen vil da reagere med smerter, hevelse og nedsatt funksjon.

Akutte skader utgjør nesten 50% av alle idrettsskader!

I akuttfasen (altså mindre enn 48 timer etter skaden oppstår) er målet å begrense blødningen og redusere smerten så raskt som mulig. I denne fasen har vi fysioterapeuter lenge benyttet oss av de akutte tiltakene som ro, is, kompresjon og elevasjon, som har gått under akronymet PRICE. Nylig har det vært et økt fokus på å erstatte hvile med optimal belastning, som et nytt grunnleggende prinsipp i håndteringen av akutte skader, herunder POLICE (optimal loading). Prinsippet er ganske enkelt; belast det skadede området innenfor smertegrensen så raskt som mulig, men unngå smerteforverring.

Optimal belastning betyr ganske enkelt å erstatte hvile med et balansert trinnstyrt rehabiliteringsprogram.

Tidlig mobilisering og optimal belastning har vist seg å påvirke tilhelingsprosessen, og vil fremme tidlig gjenvinning av funksjon, MEN, det skal være trygt og riktig. Dette må tilpasses ut fra skadested og omfang. For eksempel vil relativ immobilisering begrenses til de første par dagene etter en muskelstrekk.

En muskel mister ca 1% av styrken sin per dag under immobilisering.

Hvile kan riktignok være helt nødvendig umiddelbart etter skaden, men immobilisering vil også på kort sikt kunne forårsake leddstivhet, tap av muskelmasse og styrke, og det vil ta lenger tid å gjenvinne funksjonen enn perioden immobiliseringen varer. Så fremfor å holde beinet høyt kan det være en god ide å kontakte fysioterapeut med idrettsmedisinsk kompetanse - da kommer man seg som regel raskere tilbake på banen! Forfattet av:

Maya Rosvoll

Fysioterapeut, MSc Idrettsfysioterapi Roald Bahr, The IOC Manual of Sports Injuries: An illustrated guide to the management of injuries in physical activity. Wiley-Blackwell 2012. Norsk utgave 2014

Kontakt

Vest helse og trening AS

Baker Østbysv 26

1351 Rud 

Tlf. 67 150 150

post@vesthelse.no

Org.nr 994 267 183

Ønsker du å komme i kontakt med legesenteret, vennligst klikk her eller ring 67 18 02 70.

Åpningstider

Mandag 06:30 - 22:00

Tirsdag 0630: 22:00

Onsdag 06:30 - 22:00

Torsdag 0630 : 22:00

Fredag 06:30 - 20:00

Lørdag 08:00 - 18:00

Søndag 08:00 - 18:00

Resepsjonen er betjent mandag til torsdag fra kl 06:30 - 18:00. Fredager fra kl 08:00 -16:00.